نخستین همایش ملی آسیب شناسی روانی در اردبیل برگزار شد
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۲۷۷۳
گروه استانها-نخستین همایش ملی آسیبشناسی روانی با پذیرش ۳۲۲ مقاله به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نخستین همایش آسیبشناسی روانی امروز با حضور مسئولین دانشگاه استان اردبیل با پذیرش 322 مقاله و با هدف بررسی عوامل و ارائه راهکارهای پژوهشی به میزبانی دانشگاه محقق برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش افزود: 19 مرداد ماه روند برگزاری این همایش آغاز شد و قرار بود دو هفته پیش برگزار کنیم که به دلیل استقبال زیاد پژوهشگران کشور دو هفته تمدید کردیم.
نرمانی بیان کرد: اختلالات عصبی رشدی، طیف اسکیزوفرنی و اختلالات روان پریشی، اختلالات دوقطبی و اختلالات مربوط، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس فکری - عملی و اختلالات مربوط، اختلالات مرتبط با آسیب و عامل استرس زا، اختلالات تغذیه و خوردن، اختلالات خواب-بیداری، اختلالات مرتبط با مواد و اعتیادآور، اختلالات شخصیت از جمله محورهای این همایش بود.
وی افزود: حدود 400 مقاله به این همایش ارسال شده بود که از این تعداد 322 مقاله پذیرش شده که 60 مقاله به صورت شفاهی در سه پنل ارائه میشود.
برگزاری همایشها نقش مفیدی در کاهش آسیبها دارد
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش اظهار اشت: با توجه به اینکه آسیبهای روانی در دهههای اخیر با گسترش کرونا شیوع پیدا کرده است، برگزاری همایش آسیبهای روانی یک نیاز مهم است تا جامعه بتواند از نتیجه مقالات این همایش بیشتر بهرهمند شود.
سیف زاده بیان کرد: بدون تردید یکی از مهمترین تبعات همهگیری کرونا علاوه بر آسیبهای اجتماعی و اقتصادی و مرگ و میر بالای آن، عوارض روانشناختی به جامانده از آن است، به گونهای که در گروههای مختلف جامعه باعث افزایش استرس، اضطراب و ترس زیاد شده است.
کرونا و بروز افسردگی در بین مردم؛ راههای مقابله در این دوران چیست؟نسخههای ساده طب سنتی برای کاهش استرس و افسردگی ناشی از کروناغمِ از دستدادن عزیزان در روزهای کرونا؛ علائم افسردگی چیست؟وی افزود: برگزاری این چنین همایشهایی نقش مفیدی در کاهش آسیبها دارد و سبب میشود که تعامل علمی بین پژوهشگران تقویت شود.
انسان علاوه بر تربیت جسم باید به تربیت روح هم بپردازد
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل بیان کرد: خداوند انسان را به صورت دو بعدی آفریده است که بعد اول بعد جسمی و بعد دوم بعد روحی و روانی است و باید علاوه بر تربیت جسم به تربیت روح هم بپردازد.
وی افزود: اخلاقیات غذای روح است و اساس زندگی انسان بستگی به روح و روان انسان دارد و از آنجایی که انسان دنبال آرامش و آسایش است، سرچشمه خوشبختی انسان زمانی تحقق پیدا میکند که انسان در آرامش باشد.
حجتالاسلام حسنی بیان کرد: جامعه در دوران کنون به حمایتهای روانی - اجتماعی و مداخلات بهداشت روان بیشتر نیاز دارد که امیدواریم با برگزاری چنین همایشهایی بتوانیم کمی از بار آسیبهای روانی بکاهیم.
همچنین مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این همایش بیان کرد:در 9 ماهه اول سال 13 هزار نفر با سامانه مشاوره بهزیستی تماس گرفتند که 40 درصد در ارتابط از آسیب های کرونایی بوده که مشاوره های لازم و رایگان به آنها ارائه شده است.
انتهایپیام/131/ ع
منبع: تسنیم
کلیدواژه: دانشگاه محقق اردبیلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۲۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
وحید محمود قره باغ؛ "شاید بتوان کشته شدن یک یا حتی ۱۰ انسان را در فهم گنجاند، اما کشته شدن هزاران و میلیونها انسان از حدود امکان هرگونه ادراک و پنداری خارج است. " این جملات گونتر آندرس، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی است؛ زمانی که میخواست عمق فاجعه بمباران هستهای هیروشیما را به تصویر بکشد. کسی که توانسته بود از آلمان نازی فرار کند و این کلمات او به خوبی میتواند در قالب یک موضوع و یا به عبارتی فاجعه، تروما اجتماعی را تبیین کند.
تروما واژهای یونانی به معنای زخم است و اصطلاحا به هر ضربه و شوکی گفته میشود که از بیرون بر بدن و یا روان شخص وارد شود. در ابتدا تروما تنها مختص به پزشکی و جراحی بود و به زخم یا جراحتی اطلاق میشد که عامل خارجی داشت. به مرور این واژه وارد حوزه روانشناسی شد و از این رو یکی از انواع گونههای تروما، ترومای روانی (روان زخم) و همچنین ترومای اجتماعی است. فراموش نکنیم، غالب بیماریهایی که انسان را دچار میکند، ریشه روانی دارد.
ترومای روانی ضربهای است که بر روح و روان انسان وارد میشود که به دنبال خود اثرات سوء و ویرانگری را به دنبال دارد. از سویی ترومای اجتماعی حوزه بیشتر و وسیعتری را درگیر میکند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتواند مستقل از محیط و اطرافیان زندگی کند. در واقع اتفاقاتی ناگواری که برای جوامع رخ میدهد، نمونه بارزی از ترومای اجتماعی است. از جمله این موارد میتوان به تلاطم و تشنجهایی اشاره کرد که گاه به کشتار نیز منجر میشود.
همچنین جنگ، قحطی، خشونت، سرکوبی، بی عدالتی و بیماری از عوامل ترومای اجتماعی هستند. متاسفانه آثار و عواقب مربوط به تروما، ماندگار بوده و شخص و جامعه دیگر جامعه قبلی نخواهد بود. ضمن اینکه ترومای اجتماعی، تالمات خود را به نسلهای آتی نیز سرایت میدهد. ناگفته نماند افسردگی، اختلال خواب، هراس، پوچ انگاری، بی تفاوتی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز و عدم اعتماد به نفس از نشانههای تروماست.
هر چند ترومای اجتماعی قابل درمان است، ولی شرایط و ملزومات خاص خود را میطلبد. امید بخشی به منظور افزایش روحیه یکی از مهمترین عوامل جهت برون رفت از ترومای اجتماعی است. همچنین نگرش گذرا نسبت به گذشته نیز میتواند در این مقوله کارساز باشد. هر چند این مهم نیاز به مهارت و حتی آموزشهای خاص است. از سویی هر چند برخی جوامع با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند، ولی غالب جوامع نیز قادر نیستند و به ناچار از آسیبهای عمیق، ماندگار و جدی آن در امان نخواهند بود.
شکل ۱. برخی مجموعهها با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند.
ترومای اجتماعی درد و رنجی همگانی است و همت و بینش جمعی میطلبد. در نهایت به همان گونه که در روان شناسی یک انسان بالغ گاهی حتی از یک کودک نیز آسیب پذیرتر است، جامعه نیز نسبت به ترمای روانی شخصی میتواند بسیار آسیب پذیرتر باشد، صدمههای که در نهایت فرد فرد جامعه را متاثر میکند. ترومای اجتماعی همچون فرهنگی غلط است به مانند هوای آلودهای میماند که جامعه تنفس میکند. وقتی شخصی دچار ترومای روانی میشود، نه تنها خود که جامعه را نیز درگیر میکند. حال تصور کنید که افراد کثیری به این بیماری دچار شوند و در واقع تاثیرات سو آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این وضعیت بی شباهت به تکثیر ویروسها برای بیماری یک مجموعه نیست.
در ترومای اجتماعی، اشخاصی بیشترین تاثیر را دارند که نه تنها تعادل خود را حفظ میکنند بلکه جامعه را به سوی ثبات سوق میدهند. تاثیر این افراد به مانند نوشدارویی برای جوامع است. در ترومای اجتماعی افراد میبایست به جای بغرنج کردن شرایط به بهبود آن فکر کنند و به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی اشخاص و یا برخی مجموعهها بگیرند، باید به فکر همگرایی باشند.
هر چند مهربانی، عطوفت، همدلی و همزبانی در همه مواقع کارساز نیست، ولی در برخی شرایط و موقعیتهای حاد راهگشاست. ترومای اجتماعی مستقل از اینکه در مدت کوتاه و یا زمان طولانی بر جامعه عارض شود، برای درمان نیاز به زمان دارد و به مانند بیماری میماند که هر چند آمدنش لحظهای است، ولی مدتهای مدیدی جوامع را درگیر میکند. امید که مجموعه ها، مهارتها و مقاومتهای لازم برای غلبه بر این چالش بزرگ را کسب کرده و بهره ببرند.